Als onderdeel van de invulling van de zorgplicht die werkgevers hebben bij het thuiswerken door werknemers kunnen zij hiervoor een specifieke risico- inventarisatie en -evaluatie (ri&e) opstellen en laten invullen door de betreffende werknemers. Zo laten enkele organisaties al een specifieke ri&e voor de thuiswerkplek uitvoeren door medewerkers. Een werkgever kan er ook voor kiezen om een bestaande ri&e aan te passen.
Voorbeeld van een thuiswerk ri&e
Een voorbeeld van een door medewerkers in te vullen specifieke ri&e voor thuiswerken is hieronder te vinden. Natuurlijk is dit niet alles wat gedaan moet worden, maar het kan een hulpmiddel zijn. Het is werkgevers aan te raden om hierover voor de eigen situatie ook advies in te winnen bij de (eigen) arbodienst of een arbodeskundige.
Risico-inventarisatie & Evaluatie thuiswerkplek
Kun je thuis in rust werken en weet je wat je moet doen als je hulp nodig hebt? | Aanwezigheid van huisgenoten, het niet hebben van een apart werkkamer, of andere omstandigheden die geluid met zich meebrengen of waardoor je wordt afgeleid kunnen je psychosociale arbeidsbelasting verhogen. | O ja
O nee |
Heb je voldoende ruimte in je woning om een bureautafel en – stoel op een ergonomisch verantwoorde manier op te kunnen stellen? | De bureautafel moet dwars op het raam staan om een gunstige hoek voor de lichtinval te krijgen. Je moet voldoende ruimte hebben om de bureaustoel met de juiste instellingen te kunnen gebruiken en de bureautafel te kunnen bereiken en verlaten. Er moet voldoende algemene verlichting en verlichting van de beeldschermwerkplek zijn. | O ja
O nee |
Heb je de beschikking over een bureautafel die een ergonomisch verantwoorde zit- en werkhouding mogelijk maakt en waaraan je met de door het bedrijf verstrekte laptop, muis, laptopsteun en toetsenbord kunt werken? | Je bent geïnstrueerd over hoe je de beeldschermwerkplek moet instellen en je bent op de hoogte van de mogelijkheid om een beeldschermbril aan te schaffen. De hoogte van het werkblad met op een voor jou goede werkhoogte zijn (link naar persoonlijk instellingsadvies). Het blad moet voldoende breed en diep zijn, minimaal 120 cm x 80 cm. We bevelen bij werken met laptop of flatscreenmonitor een afmeting van 160 cm x 80 cm aan. Het werkblad is bij voorkeur in hoogte verstelbaar. Het beeldscherm staat in het midden van het bureau zodat je recht achter het scherm kunt zitten. De bovenkant van het scherm staat niet hoger dan ooghoogte. Een te hoge bureautafel is te gebruiken met een grotere stoelhoogte in combinatie met een voetenbankje. Aan een te lage bureautafel kan niet op een ergonomisch verantwoorde wijze worden gewerkt. | O ja
O nee |
Heb je de beschikking over een bureaustoel die een ergonomisch verantwoorde zit- en werkhouding mogelijk maakt?
|
De hoogte en zitdiepte van de zitting, de rugleuning, lende- en armsteunen moeten instelbaar zijn en bouw jouw lichaamsverhoudingen passen (link naar persoonlijk instellingsadvies). | O ja
O nee |
Heb je de mogelijkheid om de lichtinval te regelen? | De lichtinval moet met raambekleding (bijvoorbeeld lamellen of zonwering) regelbaar zijn om reflectie van licht op het beeldscherm te kunnen voorkomen. | O ja
O nee |
Algemene toelichting
|
Bron: KPN, bewerking werkgroep Arbo en HNW (Handreiking “Het Nieuwe Werken: hoe blijf je er gezond bij?”). De handreiking is gemaakt door de werkgroep Het Nieuwe Werken en Arbeidsomstandigheden, een initiatief van de Taskforce Mobiliteitsmanagement en het Kenniscentrum Werk & Vervoer. Aan de werkgroep namen deel: vertegenwoordigers van de Ministeries van SZW, V&W en BZK, Microsoft, KPN, Rabobank, SNS Reaal, TNT, ING, FNV en Telewerkforum. Zie ook deze website van de Rijksoverheid.
Behoefte aan overleg?
Neem gerust contact op via de contactpagina of telefonisch (070 – 3611 717).
Attila Tavasszy adviseert werkgever en werknemers op het gebied van het arbeidsrecht. Hij staat ook ondernemingen bij met vragen over commerciële contracten en contractuele aansprakelijkheid.
Comments are closed.