Onlangs heb ik een update gemaakt van de Checklist disfunctioneren voor werkgevers. De checklist is geschreven voor werkgevers, maar als werknemer kan je er ook je voordeel mee doen. Klik rechts van deze tekst op de afbeelding van de checklist of ga hier naar de downloadpagina. 

Checklist disfunctioneren voor werkgevers

Hieronder volgen de hoofdlijnen van de checklist. Per punt wordt in de checklist een toelichting gegeven:

  1. Zorg voor een duidelijke, schriftelijke arbeidsovereenkomst.
  2. Zorg voor een duidelijke functie- of taakomschrijving bij indiensttreding en tussentijdse bevordering of functiewisseling.
  3. Zorg voor duidelijke instructies. Leg algemene bedrijfsregels duidelijk vast en besteed daar indien nodig af en toe extra aandacht aan.
  4. Voer regelmatig functionerings- en beoordelingsgesprekken.
  5. Bekijk wat de oorzaak is van het disfunctioneren.
  6. Ga in gesprek met de medewerker.
  7. Noem concrete voorbeelden en vraag om een reactie.
  8. Laat u indien nodig professioneel adviseren over de (vermoedelijke) oorzaak.
  9. Een verbetertraject of andere maatregelen? Maak een keuze en bespreek het ook met de medewerker.
  10. Het verbetertraject.
  11. Tips voor een werkend verbetertraject.
  12. Wat te doen bij incidenten gedurende het verbetertraject?
  13. Vraag tijdig juridisch advies.
  14. De uitkomst van het verbetertraject: weer verder, andere maatregelen of ontslag.

Meer weten?

Meer weten over het effectief omgaan met disfunctioneren? Neem dan gerust even contact op.